Telia...

Jag sitter och konfigurerar och krånglar med diverse serverprogramvara när jag har motivation till det. För ett tag sedan fick jag för mig att jag skulle slängda upp en webserver och försökte först med IIS och PHP via ISAPI-filter men det var lite för många buggar och servern gick inte stabilt nog trots ett antal timmar av konfigurering och googlande. Efter många om och men valde jag att istället köra på Apache, installerade PHP5 och ändrade det nödvändigaste i .conf för att få dessa att fungera någorlunda som jag planerat.
Efter detta var det dags för MySQL vilket gick smärtfritt och detta har fungerat bra sedan dess.

I höstas slängde jag upp en ftpserver för att en vän skulle föra över en hel hop bilder och även detta gick smärtfritt. Problemet jag haft då under hösten var att internet emellanåt kopplade ifrån i tio sekunder för att sedan ansluta igen som hände ett 20-tal gånger per dag. Jag kontaktade då telia som efter lite övertalning gick med på att uppgradera min routers firmware (inbyggd med modemet). Efter det har internet fungerat felfritt och jag har inte tänkt så mycket mer på det.
När jag för ett par veckor sedan fick för mig att återigen starta min ftpserver och sätta denna till documentrooten för webbservern för att smidigare hantera filöverföring när jag inte sitter hemma och kodar. Nu när jag försöker ansluta från en extern ip-adress kommer jag inte förbi routern. Felsökt och googlat i timtal för att få detta löst men utan att bli något klokare.
Den enda logiska förklaringen är att port 21 är dedikerad till någon funktion i routern (mest troligt firmwareupgrade) och jag tar kontakt med telias chattsupport:
10:27:25 Chatten är placerad i kö.
10:28:26 Din handläggare ***** har kommit in i chatten
10:28:26 ***** Välkommen, jag heter *****, vad kan jag hjälpa till med?
10:29:01 Jag: Hej! Jag tror att jag har en relativ enkel fråga. Jag försöker sätta upp en ftp-server men det verkar som att Smart Start-routern blockerar denna hur man än går till väga? Går det att öppna port 21 på något sätt?
10:29:39 Jag: Försökt med portforward(Spel- & programdelning) men kommer fortfarande inte förbi routern.
10:31:06 ***** Det är där man kan öppna portar
10:31:25 ***** Så du har gjort rätt skulle det fortfarande vara problem så kan vår Premikumsupport hjälpa dig 10:32:06 Jag: Jo, jag har öppnat vissa portar och detta fungerar utan problem men varken port 21 eller 25 verkar tillgängliga hur man än går till väga.
10:32:56 Jag: Oh well, får tacka för hjälpen och utgå från att detta inte är möjligt. Ha en bra dag. 10:34:28 ***** Detsamma ha en fortsatt bra dag! Som sagt kolla med Premium för teknisksupport och rådgivning i detta ärendet.

Något säger mig att deras så kallade supportpersonal sitter framför en manual och hittar dom inte det dom söker på en minut så hänvisar dom till sin Premiumsupport som kostar 19:-/min...
Dags att byta leverantör?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0